HUOM! Nämä ovat vanhat sivut. Siirry ajankohtaisille sivuille tästä.

Takaisin

Lääkärin näkökulmaa nuoren ajoterveyteen

17-vuotias kuljettaja menehtyi liikenneonnettomuudessa Kuopiossa. 17-vuotias kuljettaja kaahasi rajua ylinopeutta Janakkalassa – vauhti jopa 189 km/h. Henkilöauton ulosajossa Joensuussa kuoli 17-vuotias kuski.

17-vuotiaat autoilijat ovat näkyneet lehtiotsikoissa traagisella tavalla. Jokainen vakava onnettomuus on yksi onnettomuus liikaa.

Uusia alle 18-vuotiaita kuljettajia starttasi liikenteeseen yli 15 000 tammi-marraskuussa 2020. Vuoden 2018 ajokorttilain uudistuksen jälkeen lähes 45 000 alle 18-vuotiasta on saanut B-luokan ajokortin.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan valtaosa 17-vuotiaana kortin saaneista pärjää liikenteessä hyvin, he ovat huolellisia ja motivoituneita kuljettajia. Pieni joukko ottaa harkitsemattomia riskejä.

Ajokorttilakiin on suunnitteilla muutos, jonka jälkeen 17-vuotiaan ei enää tarvitse perustella ajokortin tarvetta esimerkiksi pitkillä välimatkoilla kouluun, töihin tai harrastuksiin, vaan ajokortin saamiseksi riittää huoltajan suostumus. Muutos astuu näillä näkymin voimaan keväällä 2022.

Lääkärin näkökulmasta tilanne pysyy entisellään: ensimmäistä ajokorttia varten ei tarvita lääkärintarkastusta, vaan hakijan vakuutus omasta terveydentilastaan riittää. Jos lääkäri näkee nuoren terveydentilassa sellaisia haasteita, joilla voi olla vaikutusta liikennekäyttäytymiseen, hän ei voi antaa tietoja poliisiviranomaiselle, jollei nuori itse sitä halua. Tällaisia haasteita voivat olla esimerkiksi vakava masennus tai tarkkaavaisuushäiriö.

– Lääkärin rooli nuoren henkilön ajoterveyden kannalta nousee tavallaan esiin vasta silloin, kun ongelmia ilmenee. Nuoria hoitavat lääkärit joutuvat silloin miettimään, onko henkilön turvallista jatkaa ajamista, kertoo Liikennelääketieteen yhdistyksen puheenjohtaja, LT Hannu Parikka.

Liikennelääketieteen yhdistys on ottanut kantaa lakimuutosehdotukseen toteamalla, että nuorten ajokielto yöaikaan viikonloppuisin on perusteltu ajatus onnettomuustilastojen valossa ja että rajoitukselle voisi olla tarvetta arkisinkin.

– Liikenneturvallisuus on varsin monisäikeinen asia. Nuorten ajo-oikeuden taustalla on hieno ja humaani ajatus, mutta toisaalta voidaan keskustella, ovatko kaikki nuoret riittävän kehittyneitä ja vastuuntuntoisia rattiin 17-vuotiaana. Mutta laki on laki ja sen mukaan nyt eletään.

Lääkäripäivillä on mahdollisuus tuulettaa ajatuksiaan nuoren kuljettajan ajoterveydestä kollegojen kanssa.

– Osa nuoria hoitavista lääkäreistä on jo kohdannut näitä ongelmatilanteita työssään. Keskustelemme yhdessä siitä, miten niihin voidaan suhtautua. Lääketiede ei pysty antamaan absoluuttisia ratkaisuja, mutta voimme antaa erilaisia näkökulmia, joita voi soveltaa vastaanotolla nuoria kohdatessa, Hannu Parikka summaa.

Tietoisku ”Nuoren kuljettajan ajoterveys” torstaina 27. tammikuuta.

Teksti: Jaana Ahlblad