Takaisin kurssilistaukseen

Kertomuksellista lääketiedettä teoreettisesti ja kokemuksellisesti (O)

Kurssin aikataulu

  • 13:30

    Kerronnallinen lääketiede ja potilaskeskeinen terveydenhuolto

    PsT Jussi Valtonen Taideyliopisto

  • 13:50

    Mitä laadukasta läsnäoloa tukevaa SOTE-henkilöstö voi saada reflektiivisen kirjoittamisen ja lukemisen ryhmistä? - Tutkimustuloksia

    VTT Elina Renko Taideyliopisto

  • 14:10

    Sisälle toisiin mieliin? Ruumiillisesta ja reflektiivisestä lukemisesta

    FT Anna Ovaska TaY

  • 14:30

    Keskustelua

  • 14:45

    Kahvitauko (Kurssin striimaus ja tallennus päättyy. Kurssi jatkuu ainoastaan kurssisalissa tauon jälkeen)

  • 15:15

    Lähilukemisen harjoitus pienryhmässä (HUOM! Ainoastaan Messukeskuksessa läsnäkurssilla)

    FT Anna Ovaska Tampereen yliopisto
    LT Sonja Sulkava HUS
    PsT Jussi Valtonen Taideyliopisto

  • 16:00

    Reflektiivisen kirjoittamisen harjoitus pienryhmässä (HUOM! Ainoastaan Messukeskuksessa läsnäkurssilla)

    FT Anna Ovaska Tampereen yliopisto
    LT Sonja Sulkava HUS
    PsT Jussi Valtonen Taideyliopisto

Sonja Sulkava, Jussi Valtonen ja Anna Ovaska
Kurssinumero: 217
Paikka: Pelkonen
Aika: 25.1.2024 13:30 - 17:15
Aihealueet: Vuoden teema
Puheenjohtaja: LT, Sonja Sulkava , HUS
Yhdyshenkilö: LT, Sonja Sulkava , HUS
Tavoite: Kurssilla opitaan, mitä on kertomuksellinen lääketiede, ja miksi taide- ja humanististen aineiden näkökulmat ovat tarpeen rakennettaessa terveydenhuoltoa, joka on inhimillinen sekä potilaalle että lääkärille. Osallistujat tutustuvat kaunokirjallisuuden lähilukemiseen ja reflektiiviseen kirjoittamiseen sekä teoriassa että käytännössä ja saavat mahdollisuuden pohtia, miten kaunokirjallisuus ja kirjoittaminen voivat auttaa lääkäriä kehittämään kykyään kohdata potilas. Ohjelmassa on kolme luentoa sekä kokemuksellisia pienryhmäharjoituksia kaunokirjallisuuden lähilukemisesta ja reflektiivisestä kirjoittamisesta. Kurssi antaa lääkärikouluttajille ja mentoreille mahdollisuuden tutustua kaunokirjallisuuden käyttämiseen ammatillisen reflektoinnin tukena. Se sopii myös kliinikolle oman työn ammatilliseen reflektointiin ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen.
Kohderyhmä: Kliiniset opettajat ja mentorit sekä kaikki kliinistä tai hallinnollista työtä tekevät lääkärit