Takaisin

Tukea turvallisiin kilometreihin

Monien sairauksien summa ei välttämättä estä ajamista, mutta hoitamattomina sairaudet voivat aiheuttaa paljon vahinkoa liikenteessä. Ajoterveyteen liittyvä tieto ei saavuta lääkäriä, ellei hän ”viritä antennejaan” sitä kohti.

Pelti ryskyy suomalaisilla maanteillä keskimäärin useita kertoja päivässä. Vuonna 2017 tapahtui yhteensä 4 420 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa kuoli 212 ja loukkaantui 5 570 ihmistä.

Ajoterveys määritellään fyysiseksi, psyykkiseksi, sosiaaliseksi ja kognitiiviseksi terveydeksi. Sen arviointi on haastavaa mutta aina vain tärkeämpää, sillä sairausperäiset liikenneonnettomuudet saattavat lisääntyä väestön ikääntymisen myötä. 2020-luvun lopulla joka neljäs suomalainen on yli 65-vuotias.

Ajoterveyteen liittyvä tieto ei saavuta lääkäriä, ellei hän ”viritä antennejaan” sitä kohti. Peruskoulutuksessa ajoterveyttä ei opeteta riittävästi, muistuttaa Liikennelääketieteen yhdistyksen puheenjohtaja, dosentti Alpo Vuorio.

– Tieto lisääntyy jatkuvasti, samoin eri liikennemuotoihin liittyvät vaatimukset. Yhteiskunnan nopeat muutokset heijastelevat suoraan liikenteeseen, ja kun tämä kaikki tulee yhtäkkiä vastaanotolla eteen, ollaan isojen asioiden äärellä, Vuorio kuvailee.

Jos potilas sattuu olemaan esimerkiksi ammattiautoilija, jolla on monta päällekkäistä sairautta, mistään ei löydy valmista taulukkoa, josta ynnäämällä löytäisi ratkaisut. Aina lääkäri ei edes tunnista tilannetta, jossa ajoterveyteen tulisi erityisesti kiinnittää huomiota. 

Osaamista voi kerryttää vastikään uudistetussa liikennelääketieteen erityispätevyyskoulutuksessa.

– Nyt myös sairaalalääkärit voivat kerryttää koulutusvaatimuksia luontevasti, se tukee moniammatillisten ajopolien toimintaa. Lisäksi koulutuksen pituutta on viilattu ihmisen kokoiseksi.

Erityispätevyysohjelman tavoitteena on kouluttaa terveyskeskus-, työterveys- ja sairaalalääkäreitä ympäri Suomen ja näin parantaa hoidon laatua. 

– Nyt on tärkeää irtautua ajattelusta, että liikennelääketieteen tehtävä on miettiä, otetaanko ajokortti pois vai ei. Liikennelääketieteen tehtävä on tukea ihmisten ajoterveyttä, Alpo Vuorio painottaa.

Millainen on uusi tieliikennelaki lääkärin näkökulmasta ja millaisia haasteita ajoterveyden arviointiin terveyskeskuksessa ja työterveyshuollossa liittyy? Millaisia tapauksia ratkotaan TYKS:n Ajopolilla? Näihin saadaan vastaukset kurssilla  

”Liikennelääketiede muutosten tuulessa” (120) keskiviikkona 9.1.2019.