Takaisin kurssilistaukseen

Virheet oppimisen lähteinä – miten virheitä tapahtuu ja kuinka niitä voidaan käsitellä?

Kurssin aikataulu

  • 09:30

    Työpajan tavoitteet

  • 09:35

    Johdatus virhe- ja haittatilanteisiin oppimisen lähteinä

    dos., pedagoginen yliopistonlehtori Eeva Pyörälä, lääketieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

  • 09:50

    Virheisiin altistavat tekijät ja keinoja niiden välttämiseksi

    LT, yleislääketieteen erikoislääkäri Maarit Nevalainen, lääketieteellinen tiedekunta, Clinicum, Helsingin yliopisto

  • 10:05

    Virheisiin liittyvät tunteet ja niiden kohtaaminen

    KM, sh, koordinaattori Asta Toivonen, lääketieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

  • 10:20

    Potilastapaukset ja pienryhmätyöskentelyn ohjeistus

  • 10:40

    Tehtävän käsittely ja keskustelu pienryhmissä (kaikki työpajan vetäjät mukana)

  • 11:00

    Pienryhmätoiminnan purkukeskustelu ja työpajan yhteenveto (kaikki työpajan vetäjät mukana)

dos., pedagoginen yliopistonlehtori Eeva Pyörälä, LL, yleislääketieteen erikoislääkäri Maarit Nevalainen ja KM Asta Toivonen, lääketieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Kurssinumero: 218
Paikka: 207
Aika: 12.1.2017 09:30 - 11:30
Aihealueet: Ammatillinen kehittyminen ja osaaminen
Puheenjohtaja:
Yhdyshenkilö: KM Asta Toivonen, lääketieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Tavoite: Työpajan tavoitteena on käsitellä virheitä ja erilaisia haittatilanteita oppimisen lähteinä sekä kuvata virheisiin altistavia tekijöitä ja keinoja niiden välttämiseksi. Tavoitteena on myös kuvata, miten tunnistaa ja kohdata hoitovirheisiin liittyviä tunteita sekä analysoida virikkeen pohjalta virhetilanteita ja sitä, miten työyhteisö voi oppia virheistä.
Kohderyhmä: potilastyötä tekevät lääkärit sekä johtamiskoulutusta suorittavat ja johtoasemassa olevat lääkärit
Erikoistuminen: hyväksytty 2 tuntia, alat hallinnollinen koulutus kaikille erikoisaloille ja terveydenhuolto
Erityispätevyys: lääkärikouluttaja